mai 2012


0

Spis deg til strammere kropp - her er maten som hjelper deg

Kilde: Kvinneguiden.no


Bilde
STRAM MAGE: Kosthold og trening henger sammen som hånd i hanske, og det er vanskelig å bli fastere i fisken dersom du ikke tar hensyn til begge deler. © FOTO: Crestock.

For mange har sommeren allerede startet og flere synes samtidig det er utfordrende å skulle vise kroppen frem i bikini etter en lang og kald vinter. Dvaske armer, klumpete appelsinlår, hovne ankler og oppblåst mage gjør sitt til at vi helst skulle hatt litt bedre tid på å bygge opp kroppen.

 

Derfor blir du tykkere

Men veien mot en strammere og fastere kropp er ikke så lang som du kanskje skulle tro. Du kan nemlig se betraktelig bedre ut i bikini hvis du velger maten som verken gjør deg oppblåst, hoven eller regelrett tjukk.

Linn Therese Rølsåsen ved Dinernæringsfysiolog.no forteller at det ikke er én enkel matvare du bør spise mer av for å få en stram kropp. Det gjelder først og fremst å se det helhetlige bildet mellom kosthold og fysisk aktivitet.

- Drømmekroppen kommer dessverre ikke gratis. Formelen for å holde vekta er ganske enkel i teorien, men viser seg å være vanskeligere i praksis; likevekt mellom energien man spiser og energien man bruker er oppskriften på å holde vekta i sjakk. Overflødig energi vi ikke bruker blir lagret som fett på kroppen, og kroppen oppleves slapp, sier Rølsåsen til Kvinneguiden.

Dersom du ønsker en strammere kropp må du se på helheten i kostholdet ditt;

- Unngå fete matvarer, særlig det mettede fettet som er helseskadelig på flere måter enn kun overvekt, sier hun.

Ernæringsfysiolog hos Vita Hjertego, Gro Lene Strand, er enig og forklarer at kombinasjonen av riktig kosthold og trening er det som må til for å stramme opp kroppen.

- I tillegg vet vi jo at et høyt inntak av raske karbohydrater, som hvetemel, ris, sukker, godteri, junkfood og mye saltholdig mat gir oppblåsthet og også fedme. Hermetikk, ferdige marinader og halvfabrikata som posesuppe inneholder ofte store mengder salt og er lite gunstige, sier Strand.

Spis deg strammere

- En stram kropp er gjerne med en muskuløs kropp, sier ernæringsfysiolog Linn Therese Rølsåsen.

Her er hennes tips:

  • Sørg for å spise nok proteiner, da proteiner er musklenes byggesteiner. Musklene sørger også for å holde forbrenningen i gang gjennom hele dagen. Proteiner metter også godt, og vil bidra til at sulten ikke melder sin ankomst for fort igjen.
  • Gode proteinkilder er fisk, egg, magert kjøtt og magre meieriprodukter. Bønner og linser er gode vegetariske proteinkilder.
  • Proteinbehovet til en voksen kvinne er 0,8 gram per kilo kroppsvekt. For å gjøre regnestykket enkelt kan du si 1 gram per kilo kroppsvekt. Veier du 65 kilo er altså det daglige proteinbehovet ditt 65 gram.
  • Muskler må også holdes i gang, så sørg for jevnlig fysisk aktivitet ? gjerne styrketrening.
  • Spis karbohydrater i form av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Matvarer som kaker, snacks, brus og godterier bør høre sjeldenheten til.
  • Kollagen er viktig for hudens fasthet. Vitamin C må være tilstede for at kollagenproduksjonen vår skal fungere. Dette er derfor en av mange gode grunner til å spise vitamin C-rike matvarer som paprika, kiwi, appelsin og brokkoli.

 

Oppblåst og hoven?

Selvtillitten i bikini kan øke en god del dersom du slipper å være oppblåst i magen og hoven i bena. Da er det lurt å droppe typisk mat som danner gass i tykktarmen.

- Slike matvarer er bønner, erter, forskjellige typer kål, løk og druer. Jeg ser ingen grunn til å kutte ut disse matvarene for godt, men tenk over aktivitetene dine. Skal du inn i en åletrang kjole senere på kvelden, er kanskje ikke gassdannene matvarer å anbefale akkurat denne dagen, sier Rølsåsen.

Vanndrivende matvarer kan hjelpe kroppen å kvitte seg med overflødig væske.

- Et kosthold bestående av rent kjøtt og fisk, grønnsaker og frukt med høyt innhold av væske er gunstig. Eksempler på dette er tomater, stangselleri og vannmelon. I tillegg kan vanndrivende urter som persille, pepperrot og ingefær ha gunstig effekt. Det viktig å drikke rikelige mengder med rent vann hver dag slik at væskebalansen opprettholdes, og ødemer unngås, sier Gro Lene Strand.

Linn Therese Rølsåsen forteller også at vannansamlinger i kroppen ses gjerne først og fremst som ødemdannelse i beina, men hun tror ikke det er her problemet ligger for de fleste som føler seg slappe eller oppsvulmede i kroppen.

- Noen matvarer kan virke vanndrivende, som for eksempel agurk eller kaffe, men virkningen er forholdsvis liten og jeg vil ikke anbefale overdreven bruk av disse. Når vann drives ut av kroppen følger også viktige stoffer vi trenger med ut, sier Rølsåsen og understreker:

- Jeg vil heller anbefale å styre unna matvarer som binder vann i kroppen, nemlig matvarer med mye salt. Åpenbare kilder er for eksempel potetgull, snacks, røket og speket mat. Men tenk over at det også skjuler seg en del salt i ferdigretter og kjøpebrød.

 

Ned i vekt uten å bli slapp

Det er mange som trener og gjerne går ned i vekt, men likevel føler seg slapp i kroppen. Dette kan man derimot endre med riktig kosthold, mener Rølsåsen.

- Helt klart. Trening og kosthold går sammen som hånd i hanske.Hvis du trener men ikke spiser riktig, vil resultatene la vente på seg, sier hun.

Det vil også være forskjell på å være slapp i kroppen grunnet overflødig fett, og det å føle seg slapp grunnet manglende energi.

- Noen går ned i vekt fordi de trener og spiser for lite. Da vil man mangle energi og føle seg slapp. Det er viktig å spise riktig, og nok, sier ernæringsfysiologen.

For å få kroppen hakket fastere, anbefaler hun å tenke grovt, grønt, magert og variert.

- Spis fisk til middag tre ganger i uka, og ha alltid minst en tredjedel grønnsaker på middagstallerken. Unngå hel- og halvfabrikata og lag mest mulig mat fra bunnen. Og ikke glem fysisk aktivitet.

Strand anbefaler også måltider bestående av protein, som fisk og rene kjøttprodukter.

- Styr unna bearbeidet som pølser og kjøttdeig. Hold deg til riktig fett fra fet fisk, avocado og nøtter, samt langsomme karbohydrater i form av fargerike grønnsaker og hele korn som havre, sier Strand.

 

- Ekstremdietter funker for en kveld

I Hollywood florerer det av såkalte "rød løper-dietter", ulike metoder for å gå raskt ned i vekt før en stor event. Men ernæringsfysiologene har liten tro på dette i lengden;

- Slike ?superdietter? er gjerne ekstreme og er ikke noe jeg kan anbefale over tid. Fordi den er ekstrem fungerer den sikkert til sitt formål, slik at designerkjolen passer denne ene kvelden. Men det som skjer er at vekten man mister er vann og muskler, og ikke fett. På sikt kan ikke dette anbefales, sier Rølsåsen og får støtte fra Strand;

- Jeg har liten tro på superdietter, skippertak ødelegger ofte en naturlig balanse og kan skade over tid.

Men dette stopper ikke kjendisene fra å lynslanke seg.

Her er noen eksempler på det:

Gwyneth Paltrow:

Når Gwyneth Paltrow ønsker å bli fastere i fisken, kjører hun en syv-dagers eliminasjonsdiett som består av flytende måltider og snacks, for eksempel lunkent sitron vann, kokosmelk og av og til en håndfull bær og mandler. Hun har tidligere uttalt til flere kjendismagasiner at hun liker å faste på detox-kurer et par ganger i løpet av året.

Jennfier Lopez:

J.Lo har uttalt at hennes eneste diett er å spise alt hun vil ha - i moderate mengder. Men, hun innrømmer at dersom hun trenger å gå raskt ned i vekt, kutter hun karbohydratene så godt hun klarer i kostholdet sitt.

Beyoncé:

Beyoncé er kjent for sine smekre kurver, men sangstjernen har tidligere uttalt at hun gikk ned rundt ti kilo på juice-dietten før hun skulle spille i filmen "Dream Girls". Dietten består av å drikke en blanding av sirup, sitronsaft, vann og cayenne pepper.

Jennfier Aniston:

Da hun spilte i "Friends" sverget Jennifer til en diett som bestod av 40 prosent karbohydrater, 30 prosent protein og 30 prosent fett. Meningen var at dette skulle få opp forbrenningen hennes.

Jessica Biel:

For å komme i form til filmen "Blade: Trinity", fulgte Jessica Biel en streng diett som forbød sukker, meieriprodukter, mel og salt. For å holde forbrenningen oppe og for å komme seg gjennom en intens treningsplan, spiste Jessica flere små måltider med få timers mellomrom gjennom hele dagen.

(Kilde: Thatfits.com)

Bilde

RASK DIETT: Hollywoodkjendiser som Gwyneth Paltrow, Jennifer Lopez, Beyoncé Knowles, Jennifer Aniston og Jessica Biel, sverger til "nøddiett" før de skal på rød løper. Ikke så smart hvis du vil holde vekten nede. © FOTO: Scanpix. 


0

Kjære inkompetente selger"spirer" - kyniske mennesker bak online bedrifter. Vet dere hva dere driver med?

Som nyoppstartet foretak er det nok sikkert vanskelig å få ordet frem i denne dag. Man bruker forskjellige metoder for å bli oppdaget, for å bli sett, lagt merke til. "Hei! Her er vi!".
De må tjene de også for å kunne drive dette videre - valuta skal man ha for pengene, uansett. Går man ikke opp i opp så er løpet kjørt - og mest av alt ønsker man å gå i pluss. 
Men kjente metoder, som å kjøpe reklameplasser på sosiale nettverk, og gjennom andre nettsider - er det noe man skal ha seg for gjerrig til å gjøre?
Og hva er de alternative metodene man da skal bruke?

Jo, her skal dere høre:
Det de gjør er å bruke andres bilder - hvor rettighetene ligger hos en fotograf og man skal i bunn og grunn be om tillatelse før man kan bruke dem i en slik sammenheng.
Ja, såklart har de ikke engang bedt om tillatelse, og bruker dem som det passer dem. Men det er vel greit, så lenge prsonene bak disse verkene får sett hva de bruker det til? Nei, overhodet ikke!
Det begynte med fashionyouknow.com - man må jo lure på hvor seriøs de er om de bruker slike midler for selge produktene sine.. Er de så ufattelig dårlige disse produktene? Eller er disse menneskene så inkompatibel iht salsmetoder at de velger å ta risikoen å bli anmeldt for å få solgt det de ønsker? Ikke vet jeg. Men det jeg vet er at jeg gir meg ikke før de har fått det banket inn med spade. Metaforisk sett ;)

En ting er om de bruker mine foto som en illustrasjon i bloggen sin - en annen er når de prøver å tjene penger ved å bruke mine foto. Burde det ikke ringe en LITEN bjelle? 

Denne gangen er det noen som prøver å få solgt joggesko...


Nå skal dere høre her. Ja, det er nok sant det mange av dere sier at rettighetene ligger hos facebook når bildene er lastet opp der. 
Men det vil heller ikke si at andre via dette sosiale nettverket kan bruke dem som de ønsker - spesielt ikke i sammenheng med reklame for sin "nettbedrift".
Selvsagt med mindre dem kjøper rettighetene fra facebook. Noe som er en lang, og dyr prosess. Og jeg kan ikke tenke meg at individuelle som ikke engang gidd bruke noen slanter på profesjonell markedsføring... Går gjennom denne prosessen heller.


 


0

Men in black 3

Dette inlegget skulle egentlig postes igår. Men nettverkstilgangen samarbeidet ikke -så det ble nuh ;)

Jeg kan ikke klage på denne filmen. Men jeg må si det at reklamen, som inneholdt en kis som spraya grafitti - Ikke var med i filmen? Var litt nedsig. Jeg satt jo å venta på den =D
Kanskje en special features, eller extended edition greie? Vel scenen jeg mener - ser dre her.

 

Uansett kan jeg ikke klage på plassene ;) Gode stoler og eget bord på hver side ^^,

 

 

Nå skal jeg gæfle litt snop - og se serier =)

Natta! :D


0

Bikini til din kropp

                                                                  


Kilde: Kvinneguiden.no

Å finne badetøy er for mange alt annet enn en lystbetont aktivitet, men vet du hva som kler deg kan shoppingturen både bli enklere og hyggeligere.

- Det beste resultatet får man når man finner badetøyet som passer akkurat seg og sin fasong. Første bud er derfor å se på utgangspunktet - hvordan er kroppsfasongen MIN?, sier Maria Arwidson Flem, daglig leder ved Lingerie lounge på Steen & Strøm Magasin.

Hun forteller at den største feilen man kan gjøre når man skal finne badetøy er å gå inn i butikken med dårlig selvfølelse og en negativ innstilling til egen kropp.

- Man har som utgangspunkt at ingenting kan bli fint. Så prøver man kanskje noe man har sett på noen andre som så bra ut, men man glemmer at den personen ikke hadde samme kroppsfasong, sier hun.

Gode huskeregler

Sørg for å gi bikinilinje, armhuler og legger en runde med barberhøvelen eller voksen før du drar på shopping.

Ordne gjerne håret og smink deg litt - det som skal til for at du skal føle deg vel.

Dersom du syns huden er i overkant vinterblek kan en runde med et selvbruningsprodukt være verdt tiden.

Be om hjelp dersom du er usikker. En undertøysbutikk med spesialkompetanse har litt høyere priser, men til gjengjeld kan du regne med en annen service og et annet kunnskapsnivå.

Husk på at mange materialer blir noe større når de blir våte. Velg derfor en størrelse som sitter godt, uten at badetøyet blir for lite.

 

Sannheten er at uansett hva slags kroppfasong du har, så finnes det badetøy som passer deg. Hvis du føler deg bra vil du automatisk også se bedre ut, så det er derfor lurt å bruke god tid i prøverommet.

- At man tar seg god til å prøve er veldig viktig, det er den eneste måten man kan være sikker på at fasongen passer godt til kroppen din, og at størrelsen er riktig, sier Maria Andersson i Triumph International.

Gå for farger

I tillegg til å finne riktig størrelse kan det lønne seg å vite hvilke farger som spiller på lag med sine egne farger. Trives du i knallfarger kan du glede deg til årets kolleksjoner:

- Våg å kjøpe en bikini i en klar knallfarge istedenfor å gå for det sikre kortet ? den sorte varianten, sier Andersson.

Andre elementer som trer tydelig frem i trendbildet dette året er 50-tallsinpirasjon med høye bukser, draperinger, ruter og prikker. Detaljer som gir volum, som rysjer og volanger er også sterkt til stede, og kan med hell brukes til å balansere kroppsfasongen sin.

- Hvis du for eksempel har liten overkropp, og er større rundt hoftene, er det fornuftig å øke volumet oppe, mens underdelen gjør det motsatte. Man kan bruke både farger og fasong for å balansere, sier Arwidson Flem.

Slik velger du riktig

 

HAR DU: Rett fasong uten markerte hofter og byste?

Se etter plagg med draperinger, mønster og snitt som skaper en illusjon av myke former. En overdel med innlegg gir en fyldigere byste, og en truse som er noe høyere i livet kan gi en illusjon av bredere hofter.

Hvis man ikke har tung byste kan man også gå for trekantbikinier som knytes med stropper, siden man ikke er avhengig av den samme støtten som en tung byste trenger.

=

RETT FASONG: Fra venstre: Mango, 599,-, Cubus, 149,- for overdel, 99,- for underdel, Lindex, 129,- for overdel, 99,- for underdel, Zara, 179,- per del. Foto: Produsentene

HAR DU: Pærefasong med brede hofter?

Mange med denne fasongen tror en bred hipstertruse er det beste valget. Dette stemmer ikke. Tvert i mot får denne trusefasongen deg til å se bredere ut. Ønsker du å skape en illusjon av smalere hofter bør du velge en truse som er rundt skåret opp mot hoftene, kontra en rett benskjæring.

Har du i tillegg til brede hofter smalt skulderparti og liten byste er det lurt å fokusere på mønster, volum og detaljer på overdelen og la underdelen være mer nøytral.

=

PÆREFASONG: Fra venstre: Gina Tricot, 129 for overdel, 79,- for underdel. H&M, 129,- for overdel, 99,- for underdel. H&M 129,- for overdel, 99,- for underdel. Melissa Odabashn/Netaporter.com, 211 euro.

HAR DU: Stor byste?

Christina Hendricks fra MadMen er kjent for sin store byste, og har du en kroppsfasong som likner hennes bør du gå grundig til verks. En stor byste krever en overdel som støtter godt. Det betyr at stroppene bør være brede og skålene bør være dype nok, slik at hele bysten får plass i skålen og ikke velter ut i overkant. I tillegg er det viktig at overdelen sitter godt rundt ryggen, slik at den bærer opp bysten. Tenk deg en tung ryggsekk ? dersom hele vekten bæres på skuldrene blir du fort sliten, men dersom du har et godt magebelte blir vekten med en gang lettere å bære.

Ønsker du å skape en illusjon av en mindre byste kan du velge en mørk, ensfarget overdel, mens trusen gjerne kan være fargesprakende og mønstrete.

=

STOR BYSTE: Fra venstre: Kappahl, 179,- for overdel, 129,- for underdel. Cubus, 169,- for overdel, 129,- for underdel. Abecita: 429,- for overdel, 249,- for underdel. Sunseeker/Nelly.com, 878,-

HAR DU: Magekomplekser?

Ikke alle er velsignet med flat mage. Ønsker du å skjule magen kan en høy bukse i 50-tallssnitt, gjerne med draperinger, være et godt valg.

En annen favoritt er en bukse som kan brettes ned i overkant. Dette gjør at man får en myk kant som gir en flatterende overgang mot kroppen, kontra en stram linning som lett kan grave seg inn i magen. Det finnes i tillegg massevis av lekre badedrakter som også kan fungere godt.

=

MAGEKOMPLEKSER: Fra venstre: Change, overdel 369,95, underdel 299,-. Lindex, 149,- per del. Lindex, 248,-, Triumph, 498,-


0

Slik kan du unngå fedme

Lavt nivå av D-vitamin i kroppen fører ofte til flere forkjølelser, svakere muskler, og økt fare for fedme.

Lavt nivå av D-vitamin i kroppen fører ofte til flere forkjølelser, svakere muskler, og økt fare for fedme.
Kilde: Kvinneguiden.no 

En ny internasjonal studie viser at det er en sammenheng mellom nivået av D-vitamin i kroppen og risikoen for å utvikle fedme.

En slik sammenheng har blitt påvist tidligere, men man har ment at dette baserer seg på at D-vitamin er fettløselig. Forskere fra Norge, USA og Canada har nå gått et skritt videre. Deres forskning viser at folk med lavt D-vitaminnivå i kroppen har 70 prosent økt risiko for å utvikle fedme senere i livet.

Dette gjør D-vitamin

* Reduserer faren for fedme senere i livet

* Styrke immunforsvaret slik at du kan holde deg friskere

* Styrke skjelettet og benbygningen ved å sikre opptak av kalsium

* Opprettholde en normal muskelfunksjon

hits