mai 2012


0

Spis deg til strammere kropp - her er maten som hjelper deg

Kilde: Kvinneguiden.no


Bilde
STRAM MAGE: Kosthold og trening henger sammen som hnd i hanske, og det er vanskelig bli fastere i fisken dersom du ikke tar hensyn til begge deler. FOTO: Crestock.

For mange har sommeren allerede startet og flere synes samtidig det er utfordrende skulle vise kroppen frem i bikinietter en lang og kald vinter. Dvaske armer, klumpete appelsinlr, hovne ankler og oppblst mage gjr sitt til at vi helst skulle hatt litt bedre tid p bygge opp kroppen.

Derfor blir du tykkere

Men veien mot en strammere og fastere kropp er ikke s lang som du kanskje skulle tro. Du kan nemlig se betraktelig bedre ut i bikini hvis du velger maten som verken gjr deg oppblst, hoven eller regelrett tjukk.

Linn Therese Rlssen vedDinernringsfysiolog.noforteller at det ikke er n enkel matvare du br spise mer av for f en stram kropp. Det gjelder frst og fremst se det helhetlige bildet mellomkosthold og fysisk aktivitet.

- Drmmekroppen kommer dessverre ikke gratis. Formelen for holde vekta er ganske enkel i teorien, men viser seg vre vanskeligere i praksis; likevekt mellom energien man spiser og energien man bruker er oppskriften p holde vekta i sjakk. Overfldig energi vi ikke bruker blir lagret som fett p kroppen, og kroppen oppleves slapp, sier Rlssen til Kvinneguiden.

Dersom du nsker en strammere kropp m du se p helheten i kostholdet ditt;

- Unng fete matvarer, srlig det mettede fettet som er helseskadelig p flere mter enn kun overvekt, sier hun.

Ernringsfysiolog hos Vita Hjertego, Gro Lene Strand, er enig og forklarer at kombinasjonen av riktig kosthold og trening er det som m til for stramme opp kroppen.

- I tillegg vet vi jo at et hyt inntak av raske karbohydrater, som hvetemel, ris, sukker, godteri, junkfood og mye saltholdig mat gir oppblsthet og ogs fedme. Hermetikk, ferdige marinader og halvfabrikata som posesuppe inneholder ofte store mengder salt og er lite gunstige, sier Strand.

Spis deg strammere

- En stram kropp er gjerne med en muskuls kropp, sier ernringsfysiolog Linn Therese Rlssen.

Her er hennes tips:

  • Srg for spise nok proteiner, da proteiner er musklenes byggesteiner. Musklene srger ogs for holde forbrenningen i gang gjennom hele dagen. Proteiner metter ogs godt, og vil bidra til at sulten ikke melder sin ankomst for fort igjen.
  • Gode proteinkilder er fisk, egg, magert kjtt og magre meieriprodukter. Bnner og linser er gode vegetariske proteinkilder.
  • Proteinbehovet til en voksen kvinne er 0,8 gram per kilo kroppsvekt. For gjre regnestykket enkelt kan du si 1 gram per kilo kroppsvekt. Veier du 65 kilo er alts det daglige proteinbehovet ditt 65 gram.
  • Muskler m ogs holdes i gang, s srg for jevnlig fysisk aktivitet ? gjerne styrketrening.
  • Spis karbohydrater i form av grove kornprodukter, frukt og grnnsaker. Matvarer som kaker, snacks, brus og godterier br hre sjeldenheten til.
  • Kollagen er viktig for hudens fasthet. Vitamin C m vre tilstede for at kollagenproduksjonen vr skal fungere. Dette er derfor en av mange gode grunner til spise vitamin C-rike matvarer som paprika, kiwi, appelsin og brokkoli.

Oppblst og hoven?

Selvtillitten i bikini kan ke en god del dersom du slipper vre oppblst i magen og hoven i bena. Da er det lurt droppe typisk mat som danner gass i tykktarmen.

- Slike matvarer er bnner, erter, forskjellige typer kl, lk og druer. Jeg ser ingen grunn til kutte ut disse matvarene for godt, men tenk over aktivitetene dine. Skal du inn i en letrang kjole senere p kvelden, er kanskje ikke gassdannene matvarer anbefale akkurat denne dagen, sier Rlssen.

Vanndrivende matvarer kan hjelpe kroppen kvitte seg med overfldig vske.

- Et kosthold bestende av rent kjtt og fisk, grnnsaker og frukt med hyt innhold av vske er gunstig. Eksempler p dette er tomater, stangselleri og vannmelon. I tillegg kan vanndrivende urter som persille, pepperrot og ingefr ha gunstig effekt. Det viktig drikke rikelige mengder med rent vann hver dagslik at vskebalansen opprettholdes, og demer unngs, sier Gro Lene Strand.

Linn Therese Rlssen forteller ogs at vannansamlinger i kroppen ses gjerne frst og fremst som demdannelse i beina, men hun tror ikke det er her problemet ligger for de fleste som fler seg slappe eller oppsvulmede i kroppen.

- Noen matvarer kan virke vanndrivende, som for eksempel agurk eller kaffe, men virkningen er forholdsvis liten og jeg vil ikke anbefale overdreven bruk av disse. Nr vann drives ut av kroppen flger ogs viktige stoffer vi trenger med ut, sier Rlssen og understreker:

- Jeg vil heller anbefale styre unna matvarer som binder vann i kroppen, nemlig matvarer med mye salt. penbare kilder er for eksempel potetgull, snacks, rket og speket mat. Men tenk over at det ogs skjuler seg en del salt i ferdigretter og kjpebrd.

Ned i vekt uten bli slapp

Det er mange som trener og gjerne gr ned i vekt,men likevel fler seg slapp i kroppen. Dette kan man derimot endre med riktig kosthold, mener Rlssen.

- Helt klart. Trening og kosthold gr sammen som hnd i hanske.Hvis du trener men ikke spiser riktig, vil resultatene la vente p seg, sier hun.

Det vil ogs vre forskjell p vre slapp i kroppen grunnet overfldig fett, og det fle seg slapp grunnet manglende energi.

- Noen gr ned i vekt fordi de trener og spiser for lite. Da vil man mangle energi og fle seg slapp. Det er viktig spise riktig, og nok, sier ernringsfysiologen.

For f kroppen hakket fastere, anbefaler hun tenke grovt, grnt, magert og variert.

- Spis fisk til middag tre ganger i uka, og ha alltid minst en tredjedel grnnsaker p middagstallerken. Unng hel- og halvfabrikata og lag mest mulig mat fra bunnen. Og ikke glem fysisk aktivitet.

Strand anbefaler ogs mltider bestende av protein, som fisk og rene kjttprodukter.

- Styr unna bearbeidet som plser og kjttdeig. Hold deg til riktig fett fra fet fisk, avocado og ntter, samt langsomme karbohydrater i form av fargerike grnnsaker og hele korn som havre, sier Strand.

- Ekstremdietter funker for en kveld

I Hollywood florerer det av skalte "rd lper-dietter", ulike metoder for g raskt ned i vekt fr en stor event. Men ernringsfysiologene har liten tro p dette i lengden;

- Slike ?superdietter? er gjerne ekstreme og er ikke noe jeg kan anbefale over tid. Fordi den er ekstrem fungerer den sikkert til sitt forml, slik at designerkjolen passer denne ene kvelden. Men det som skjer er at vekten man mister er vann og muskler, og ikke fett. P sikt kan ikke dette anbefales, sier Rlssen og fr sttte fra Strand;

- Jeg har liten tro p superdietter, skippertak delegger ofte en naturlig balanse og kan skade over tid.

Men dette stopper ikke kjendisene fra lynslanke seg.

Her er noen eksempler p det:

Gwyneth Paltrow:

Nr Gwyneth Paltrow nsker bli fastere i fisken, kjrer hun en syv-dagers eliminasjonsdiett som bestr av flytende mltider og snacks, for eksempel lunkent sitron vann, kokosmelk og av og til en hndfull br og mandler. Hun har tidligere uttalt til flere kjendismagasiner at hun liker faste p detox-kurer et par ganger i lpet av ret.

Jennfier Lopez:

J.Lo har uttalt at hennes eneste diett er spise alt hun vil ha - i moderate mengder. Men, hun innrmmer at dersom hun trenger g raskt ned i vekt, kutter hun karbohydratene s godt hun klarer i kostholdet sitt.

Beyonc:

Beyonc er kjent for sine smekre kurver, men sangstjernen har tidligere uttalt at hun gikk ned rundt ti kilo p juice-dietten fr hun skulle spille i filmen "Dream Girls". Dietten bestr av drikke en blanding av sirup, sitronsaft, vann og cayenne pepper.

Jennfier Aniston:

Da hun spilte i "Friends" sverget Jennifer til en diett som bestod av 40 prosent karbohydrater, 30 prosent protein og 30 prosent fett. Meningen var at dette skulle f opp forbrenningen hennes.

Jessica Biel:

For komme i form til filmen "Blade: Trinity", fulgte Jessica Biel en streng diett som forbd sukker, meieriprodukter, mel og salt. For holde forbrenningen oppe og for komme seg gjennom en intens treningsplan, spiste Jessica flere sm mltider med f timers mellomrom gjennom hele dagen.

(Kilde: Thatfits.com)

Bilde

RASK DIETT: Hollywoodkjendiser som Gwyneth Paltrow, Jennifer Lopez, Beyonc Knowles, Jennifer Aniston og Jessica Biel, sverger til "nddiett" fr de skal p rd lper. Ikke s smart hvis du vil holde vekten nede. FOTO: Scanpix.


0

Kjre inkompetente selger"spirer" - kyniske mennesker bak online bedrifter. Vet dere hva dere driver med?

Som nyoppstartet foretak er det nok sikkert vanskelig f ordet frem i denne dag. Man bruker forskjellige metoder for bli oppdaget, for bli sett, lagt merke til. "Hei! Her er vi!".
De m tjene de ogs for kunne drive dette videre - valuta skal man ha for pengene, uansett. Gr man ikke opp i opp s er lpet kjrt - og mest av alt nsker man g i pluss.
Men kjente metoder, som kjpe reklameplasser p sosiale nettverk, og gjennom andre nettsider - er det noe man skal ha seg for gjerrig til gjre?
Og hva er de alternative metodene man da skal bruke?

Jo, her skal dere hre:
Det de gjr er bruke andres bilder - hvor rettighetene ligger hos en fotograf og man skal i bunn og grunn be om tillatelse fr man kan bruke dem i en slik sammenheng.
Ja, sklart har de ikke engang bedt om tillatelse, og bruker dem som det passer dem. Men det er vel greit, s lenge prsonene bak disse verkene fr sett hva de bruker det til? Nei, overhodet ikke!
Det begynte med fashionyouknow.com - man m jo lure p hvor seris de er om de bruker slike midler for selge produktene sine.. Er de s ufattelig drlige disse produktene? Eller er disse menneskene s inkompatibel iht salsmetoder at de velger ta risikoen bli anmeldt for f solgt det de nsker? Ikke vet jeg. Men det jeg vet er at jeg gir meg ikke fr de har ftt det banket inn med spade. Metaforisk sett ;)

En ting er om de bruker mine foto som en illustrasjon i bloggen sin - en annen er nr de prver tjene penger ved bruke mine foto. Burde det ikke ringe en LITEN bjelle?

Denne gangen er det noen som prver f solgt joggesko...


N skal dere hre her. Ja, det er nok sant det mange av dere sier at rettighetene ligger hos facebook nr bildene er lastet opp der.
Men det vil heller ikke si at andre via dette sosiale nettverket kan bruke dem som de nsker - spesielt ikke i sammenheng med reklame for sin "nettbedrift".
Selvsagt med mindre dem kjper rettighetene fra facebook. Noe som er en lang, og dyr prosess. Og jeg kan ikke tenke meg at individuelle som ikke engang gidd bruke noen slanter p profesjonell markedsfring... Gr gjennom denne prosessen heller.



0

Men in black 3

Dette inlegget skulle egentlig postes igr. Men nettverkstilgangen samarbeidet ikke -s det ble nuh ;)

Jeg kan ikke klage p denne filmen. Men jeg m si det at reklamen, som inneholdt en kis som spraya grafitti - Ikke var med i filmen? Var litt nedsig. Jeg satt jo venta p den =D
Kanskje en special features, eller extended edition greie? Vel scenen jeg mener - ser dre her.

Uansett kan jeg ikke klage p plassene ;)Gode stoler og eget bord p hver side ^^,

N skal jeg gfle litt snop - og se serier =)

Natta! :D


0

Bikini til din kropp




Kilde: Kvinneguiden.no

finne badety er for mange alt annet enn en lystbetont aktivitet, menvet du hva som kler degkan shoppingturen bde bli enklere og hyggeligere.

- Det beste resultatet fr man nr man finner badetyet som passer akkurat seg og sin fasong. Frste bud er derfor se p utgangspunktet - hvordan er kroppsfasongen MIN?, sier Maria Arwidson Flem, daglig leder ved Lingerie lounge p Steen & Strm Magasin.

Hun forteller at den strste feilen man kan gjre nr man skal finne badety er g inn i butikken meddrlig selvflelseog en negativ innstilling til egen kropp.

- Man har som utgangspunkt at ingenting kan bli fint. S prver man kanskje noe man har sett p noen andre som s bra ut, men man glemmer at den personen ikke hadde samme kroppsfasong, sier hun.

Gode huskeregler

Srg for gi bikinilinje, armhuler og legger en runde med barberhvelen eller voksen fr du drar p shopping.

Ordne gjerne hret og smink deg litt - det som skal til for at du skal fle deg vel.

Dersom du syns huden er i overkant vinterblek kan en runde med et selvbruningsprodukt vre verdt tiden.

Be om hjelp dersom du er usikker. En undertysbutikk med spesialkompetanse har litt hyere priser, men til gjengjeld kan du regne med en annen service og et annet kunnskapsniv.

Husk p at mange materialer blir noe strre nr de blir vte. Velg derfor en strrelse som sitter godt, uten at badetyet blir for lite.

Sannheten er at uansett hva slags kroppfasong du har, s finnes det badety som passer deg. Hvis du fler deg bra vil du automatisk ogs se bedre ut, s det er derfor lurt bruke god tid i prverommet.

- At man tar seg god til prve er veldig viktig, det er den eneste mten man kan vre sikker p at fasongen passer godt til kroppen din, og at strrelsen er riktig, sier Maria Andersson i Triumph International.

G for farger

I tillegg til finne riktig strrelse kan det lnne seg vite hvilke farger som spiller p lag med sine egne farger. Trives du i knallfarger kan du glede deg til rets kolleksjoner:

- Vg kjpe en bikini ien klar knallfargeistedenfor g for det sikre kortet ? den sorte varianten, sier Andersson.

Andre elementer som trer tydelig frem i trendbildet dette ret er 50-tallsinpirasjon med hye bukser, draperinger, ruter og prikker. Detaljer som gir volum, som rysjer og volanger er ogs sterkt til stede, og kan med hell brukes til balansere kroppsfasongen sin.

- Hvis du for eksempel har liten overkropp, og er strre rundt hoftene, er det fornuftig ke volumet oppe, mens underdelen gjr det motsatte. Man kan bruke bde farger og fasong for balansere, sier Arwidson Flem.

Slik velger du riktig

HAR DU: Rett fasong uten markerte hofter og byste?

Se etter plagg med draperinger, mnster og snitt som skaper en illusjon av myke former. En overdel med innlegg gir en fyldigere byste, og en truse som er noe hyere i livet kan gi en illusjon av bredere hofter.

Hvis man ikke har tung byste kan man ogs g for trekantbikinier som knytes med stropper, siden man ikke er avhengig av den samme sttten som en tung byste trenger.

=

RETT FASONG: Fra venstre: Mango, 599,-, Cubus, 149,- for overdel, 99,- for underdel, Lindex, 129,- for overdel, 99,- for underdel, Zara, 179,- per del. Foto: Produsentene

HAR DU: Prefasong med brede hofter?

Mange med denne fasongen tror en bred hipstertruse er det beste valget. Dette stemmer ikke. Tvert i mot fr denne trusefasongen deg til se bredere ut. nsker du skape en illusjon av smalere hofter br du velge en truse som er rundt skret opp mot hoftene, kontra en rett benskjring.

Har du i tillegg til brede hofter smalt skulderparti og liten byste er det lurt fokusere p mnster, volum og detaljer p overdelen og la underdelen vre mer nytral.

=

PREFASONG: Fra venstre: Gina Tricot, 129 for overdel, 79,- for underdel. H&M, 129,- for overdel, 99,- for underdel. H&M 129,- for overdel, 99,- for underdel. Melissa Odabashn/Netaporter.com, 211 euro.

HAR DU: Stor byste?

Christina Hendricks fra MadMen er kjent for sin store byste, og har du en kroppsfasong som likner hennes br du g grundig til verks. En stor byste krever en overdel som sttter godt. Det betyr at stroppene br vre brede og sklene br vre dype nok, slik at hele bysten fr plass i sklen og ikke velter ut i overkant. I tillegg er det viktig at overdelen sitter godt rundt ryggen, slik at den brer opp bysten. Tenk deg en tung ryggsekk ? dersom hele vekten bres p skuldrene blir du fort sliten, men dersom du har et godt magebelte blir vekten med en gang lettere bre.

nsker du skape en illusjon av en mindre byste kan du velge en mrk, ensfarget overdel, mens trusen gjerne kan vre fargesprakende og mnstrete.

=

STOR BYSTE: Fra venstre: Kappahl, 179,- for overdel, 129,- for underdel. Cubus, 169,- for overdel, 129,- for underdel. Abecita: 429,- for overdel, 249,- for underdel. Sunseeker/Nelly.com, 878,-

HAR DU: Magekomplekser?

Ikke alle er velsignet medflat mage. nsker du skjule magen kan en hy bukse i 50-tallssnitt, gjerne med draperinger, vre et godt valg.

En annen favoritt er en bukse som kan brettes ned i overkant. Dette gjr at man fr en myk kant som gir en flatterende overgang mot kroppen, kontra en stram linning som lett kan grave seg inn i magen. Det finnes i tillegg massevis av lekre badedrakter som ogs kan fungere godt.

=

MAGEKOMPLEKSER: Fra venstre: Change, overdel 369,95, underdel 299,-. Lindex, 149,- per del. Lindex, 248,-, Triumph, 498,-


0

Slik kan du unng fedme

Lavt niv av D-vitamin i kroppen frer ofte til flere forkjlelser, svakere muskler, og kt fare for fedme.

Lavt niv av D-vitamin i kroppen frer ofte til flere forkjlelser, svakere muskler, og kt fare for fedme.
Kilde: Kvinneguiden.no

En ny internasjonal studie viser at det er en sammenheng mellom nivet av D-vitamin i kroppen og risikoen for utvikle fedme.

En slik sammenheng har blitt pvist tidligere, men man har ment at dette baserer seg p at D-vitamin er fettlselig. Forskere fra Norge, USA og Canada har n gtt et skritt videre. Deres forskning viser at folk med lavt D-vitaminniv i kroppen har 70 prosent kt risiko for utvikle fedme senere i livet.

Dette gjr D-vitamin

* Reduserer faren for fedme senere i livet

* Styrke immunforsvaret slik at du kan holde deg friskere

* Styrke skjelettet og benbygningen ved sikre opptak av kalsium

* Opprettholde en normal muskelfunksjon

hits