Artikler

8

Sliter du med treg mage? Her er tipsene for deg.



Foto: google

Ta kontroll over magen din.

Det er kjedelig fortvilende og for ikke snakke om utrolig ubehagelig når tarmene vikler seg opp og ikke lar deg få best mulig ut av toalettbesøket ditt.
Man må som regel vie mye tid til flere toalettbesøk hvor man ikke får det utfallet en ønsker - bokstavelig talt.

Det kan rett og slett være riktig vondt - og det er slikt man burde ta på alvor.

"Jeg har lenge slitt med treg mage. Egentlig hele livet mitt.
Og med det ville jeg gjerne dele noen tips som jeg vet funker - og noe informasjon gjennom ernæringsfysiolog."

Spiser du mat som inneholder lite eller ingen fiber, får lite mosjon og har uregelmessige toalettvaner - så kan du allerede ha funnet grunnen til magesituasjonen din, dog et stressfullt liv kan gi samme resultater.

Har du dårlig tid, og ikke får i deg ordentlig mat så får dette utslag.

Foto: google

Treating-Upset-StomachHva du spiser har nemlig mye å si for hvordan kroppen din fungerer.
Noen matvarer vil binde magen og gjøre avføringen tykkere. Dette kan gi en godt fungerende mage fordi slike matvarer har lite fiber, og det trimmer magen godt.
En del vil merke at de blir hard i magen når de spiser mye potetstivelse, ris, hvit pasta og havre.

Er du sulten selv om du nettopp har spist - kan det være at
magen din lurer deg.
Husk at det kan ta opptil en halvtime før magen din
registrerer at den har fått næring.
Det anbefales at du får et inntak av 25-30g fiber hver dag. 

For å få i deg fiber så anbefales det at du spiser grove kornprodukter og grønnsaker. Produkter som Activia og Biola hjelper veldig på magen (jeg anbefaler blåbær). Overmoden frukt er også godt for magesekken.

Og det viktigste, noe du uansett må huske er å drikke mye VANN! ;)
Sarah_water_wichmann_bendtsfoto:google

Her sier det stopp-mat
Søt melk
Youghurt med frukt og mye sukker
Hvit Pasta
Ris
potet
Havre
Potetstivelse
Kokte gulrøtter
Banan
Blåbærsaft

Her får vi fart på sakene-mat.
Sviskejuice
Grove kornprodukter
Mageregulerende meieriprodukter (biola, activia).
Koffeinholdig kaffe
Pære
Blåbær
Sitrusfrukter
Sterkt krydret mat

En vanlig dog effektiv løsning på dette problemet er faktisk å 
ta deg en tur på fylla. Alkoholholdig drikke er vanndrivende
og gir deg bløtere avføring - da blir det fart på sakene.
Men dette anbefales ikke som en hverdagslig løsning på problemet.

En annen alternativ løsning er også å drikke en mageregulerende te. Og dette er en personlig anbefaling fra min side som du kan dra nytte av i hverdagen.

Det er en urte-te som du inntar om kvelden før du legger deg.
Den FUNKER :)

bioflora-salzburger-mageregulerende-te-100g-foto:google

Sliter du med treg mage? Var disse tipsene behejlpelige?

 

 

0

Ting gutter lyver om!

Noen gutter lyver, enkelt og greit. Som regel er det fordi de ikke har baller nok til å stå for handlingene sine, eller de vil simpelten ikke nektes sex. 
  • Jeg visste ikke at hun var venninnen din.
  • Jeg kjenner ikke engang den jenta, og det var HUN som lå MEG til på facebook.
  • Jeg har hooket opp med sann.. 54 jenter.
  • Jeg har bare hooket opp med to jenter.
  • Nei, du ser ikke feit ut, de kalles ?love handles? fordi alle digger dem.
  • Du kler alt.
  • Jeg har ikke tatt sol.. Det er bare for sopere.
  • Såklart har jeg lagt merke til håret ditt. Hvem ser ikke at du har klippet av deg halvparten av håret og farget det blondt?
  • Jeg har aldri hatt sex med en stygg jente bare for å ha sex?.
  • Jeg har ikke sett twilight filene, de suger.
  • Pus, hun der er kusinen min. Vi er ganske close altså.
  • Grunnen til at mobilen ligger på lydløs, og med displayet ned i bordet, og jeg tar den med meg på do, er fordi jeg venter en veldig viktig forretnings telefon ? og det er ganske top secret for nå.
  • Nei, vi kjører ikke feil ? vi bare tar en annen vei som du ikke vet om.
  • Jeg ba deg ikke komme hjem senere fordi jeg skulle runke for meg selv, ville jeg gjort det? Jeg har jo deg.
  • Jeg traff tilfeldigvis på eksen min, og vi tok en kaffe. Det var det hun som ville, og jeg spillte bare med.
  • Grunnen til at jeg er ute fra 7 om morgenen til 12 om kvelden er fordi jeg jobber overtid, og jeg svarer deg ikke fordi jeg ikke får lov til å bruke mobilen. Forresten, det er problemer på lønningskontoret, så du ser det ikke på lønnslippen.
  • Jeg vet det er tidlig, men jeg har falt helt pladask for deg. Det kommer aldri til å være noen andre enn deg.
  • Om jeg har vert med noen som er yngre enn deg? Du er iallefall den flotteste!

Har du opplevd en del eller noe av dette?

(Innlegg basert på egne (tidligere), og andres erfaringer,
dette har intet med mitt nåværende forhold å gjøre.)
0

Dårligere form av alkohol?

Kilde: kk.no

Dårligere form av alkohol?

Slapp av, en fuktig kveld på byen ødelegger ikke treningsgrunnlaget du har lagt. Men vær obs på flere ting.


Du har nettopp fullført en god treningsuke, og har gjennomført alle treningsøktene du hadde planlagt. Du føler formen er nøyaktig der du vil den skal være, eller i alle fall ikke langt unna.


Så kommer helgen og saboterer det hele. Det blir noen glass for mye på lørdagen. Du våkner søndagen og føler at all treningen gjort tidligere i uken er forgjeves. 

Hvordan påvirker egentlig alkohol treningseffekten, og kan man reparere skaden igjen dagen derpå? 

Myte av festing ødelegger formen


Sjefslege i Hjelp24, Sverre Mæhlum, sier det er en myte at en fuktig fest ødelegger formen.

Det er en myte at en fuktig kveld på byen vil ødelegge måneder med trening.
Det er ikke riktig at en fest påvirker muskler eller resultater du har oppnådd gjennom trening i nevneverdig grad, sier han til KK.no.

Det vil si at hvis du en sjelden gang drikker deg full, vil ikke dette ødelegge formen eller fremgangen din. 

Det eneste som kan bli ødelagt, er treningsøkten dagen derpå. Da er det en ting som er spesielt viktig å huske på:

Drikk nok væske


Siden alkohol er vanndrivende, må du passe på å ikke bli dehydrert om du skulle ta deg en løpetur dagen derpå, påpeker Mæhlum.

Treningen bør foregå i rolig tempo og du må altså drikke nok væske. Kroppen er tappet for væske hvis du har drukket alkohol i store doser kvelden i forveien. Alt som forgifter kroppen på samme måte som alkohol, er uheldig for ytelsen, sier han, og legger til: 

- Det er ikke farlig å trene rolig etter at du har tatt deg en kveld på byen, sier han.

Men andre eksperter sier imidlertid det er svært nedbrytende å trene dagen derpå:

En ting som er sikkert, er at du mest sannsynlig får lite ut av treningen hvis du er skikkelig fyllesyk. Det er fordi inntak av alkohol hemmer leverens evne til å mobilisere glukose. De fleste vev i kroppen bruker glukose som drivstoff. Når det er lite glukose tilgjengelig vil blodsukkeret falle. Så da er det kanskje like greit å holde seg hjemme?

Og husk at du vil neppe klare å svette bort alkoholen.

Kun en prosent


Alkohol kan ikke svettes bort, ifølge nettsidene til Folkehelseinstituttet (ekstern lenke). 

Kun en prosent av inntatt alkohol utskilles via svette. Andelen kan kanskje dobles til to prosent under svært varme betingelser, som å ta badstue, men også dette betyr svært lite i den store sammenhengen, står det på nettsidene.

Gjennomsnittlig faller blodets alkoholkonsentrasjon med cirka 0,12-0,18 promille per time hos både kvinner og menn.

 

 

Var dette overraskende for deg? Trener du? Og hvis: har du unngått å drikke grunnet myten om at alt er bortkastet når man fester?

0

Drikk en kopp grønn te etter lunsj

Kilde: Kk.no




Gir deg tilbake energien - uten de store mengdene med koffein. 

Det er klart at arbeidsoppgavene dine bør være førsteprioritet på jobben, men du bør likevel ikke glemme kroppen din.

For mange innebærer en arbeidsdag åtte timer sittende foran PC-skjermen, og derfor vil du ha godt av å finne metoder som sørger for å holde blodsirkulasjonen i gang. 

Hvis du i tillegg har lagt til deg uvaner som boller under møtene eller en frokost-latte hver morgen, kan helsefarene og kiloene raskt snike seg på.

Med noen sunne alternativer i skuffen på jobben, er det likevel enkelt unngå de største fellene. Og det enkle er ofte det beste, skriver FitSugar.com 
(ekstern lenke).

Et lite måltid mellom lunsj og middag


Selv om nordmenn flest er lei av matpakken med myke knekkebrød og svette gulostskiver og har gått over til varme lunsjmåltider, er det ikke alltid du holder deg mett til middag etter lunsj. 

For at du lettere skal holde ut til middag lønner det seg å ha noe liggende i skuffen som inneholder mye proteiner, slik at magen slutter å rumle. 

Gode alternativer er nøtteblandinger eller nøtter, som riktignok inneholder mye kalorier, men som også har mange helsefordeler. Dette holder deg unna de usunne alternativene og gjør at du holder ut til middag. 

Når søtsuget sniker seg på


De fleste er kjent med det berømte søtsuget som sniker seg på rundt halv tre på jobben, og som oftest kan du finne saftige boller på nærmeste kiosk eller litt kake i fellesområdet. 

Men hvis du har en stillesitende jobb og skal unne deg litt ekstra hver dag vil det totale inntaket av kalorier straks bli veldig høyt, og kiloene vil etter hvert snike seg på. 

Da kan det komme godt med at du har gjemt unna litt frukt, som et eple, på arbeidspulten, eller en liten plate mørk sjokolade hvis krisen er ekstra stor.

 

Få tilbake energien

Samtidig som matlysten din øker, pleier som oftest også konsentrasjonen å synke. Hvis du føler at du egentlig har fått i deg kaffedosen din for dagen, kan en kopp grønn te gjøre susen. 

Selv om grønn te inneholder mindre koffein enn kaffe, kan den fortsatt bidra til at du får energien tilbake. Noen poser med grønn te på arbeidspulten vil uansett ha mange fordeler for kroppen. Blant annet viser studier at tre kopper om dagen kan forebygge hjertesykdom. 

0

Spis deg til strammere kropp - her er maten som hjelper deg

Kilde: Kvinneguiden.no


Bilde
STRAM MAGE: Kosthold og trening henger sammen som hånd i hanske, og det er vanskelig å bli fastere i fisken dersom du ikke tar hensyn til begge deler. © FOTO: Crestock.

For mange har sommeren allerede startet og flere synes samtidig det er utfordrende å skulle vise kroppen frem i bikini etter en lang og kald vinter. Dvaske armer, klumpete appelsinlår, hovne ankler og oppblåst mage gjør sitt til at vi helst skulle hatt litt bedre tid på å bygge opp kroppen.

 

Derfor blir du tykkere

Men veien mot en strammere og fastere kropp er ikke så lang som du kanskje skulle tro. Du kan nemlig se betraktelig bedre ut i bikini hvis du velger maten som verken gjør deg oppblåst, hoven eller regelrett tjukk.

Linn Therese Rølsåsen ved Dinernæringsfysiolog.no forteller at det ikke er én enkel matvare du bør spise mer av for å få en stram kropp. Det gjelder først og fremst å se det helhetlige bildet mellom kosthold og fysisk aktivitet.

- Drømmekroppen kommer dessverre ikke gratis. Formelen for å holde vekta er ganske enkel i teorien, men viser seg å være vanskeligere i praksis; likevekt mellom energien man spiser og energien man bruker er oppskriften på å holde vekta i sjakk. Overflødig energi vi ikke bruker blir lagret som fett på kroppen, og kroppen oppleves slapp, sier Rølsåsen til Kvinneguiden.

Dersom du ønsker en strammere kropp må du se på helheten i kostholdet ditt;

- Unngå fete matvarer, særlig det mettede fettet som er helseskadelig på flere måter enn kun overvekt, sier hun.

Ernæringsfysiolog hos Vita Hjertego, Gro Lene Strand, er enig og forklarer at kombinasjonen av riktig kosthold og trening er det som må til for å stramme opp kroppen.

- I tillegg vet vi jo at et høyt inntak av raske karbohydrater, som hvetemel, ris, sukker, godteri, junkfood og mye saltholdig mat gir oppblåsthet og også fedme. Hermetikk, ferdige marinader og halvfabrikata som posesuppe inneholder ofte store mengder salt og er lite gunstige, sier Strand.

Spis deg strammere

- En stram kropp er gjerne med en muskuløs kropp, sier ernæringsfysiolog Linn Therese Rølsåsen.

Her er hennes tips:

  • Sørg for å spise nok proteiner, da proteiner er musklenes byggesteiner. Musklene sørger også for å holde forbrenningen i gang gjennom hele dagen. Proteiner metter også godt, og vil bidra til at sulten ikke melder sin ankomst for fort igjen.
  • Gode proteinkilder er fisk, egg, magert kjøtt og magre meieriprodukter. Bønner og linser er gode vegetariske proteinkilder.
  • Proteinbehovet til en voksen kvinne er 0,8 gram per kilo kroppsvekt. For å gjøre regnestykket enkelt kan du si 1 gram per kilo kroppsvekt. Veier du 65 kilo er altså det daglige proteinbehovet ditt 65 gram.
  • Muskler må også holdes i gang, så sørg for jevnlig fysisk aktivitet ? gjerne styrketrening.
  • Spis karbohydrater i form av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Matvarer som kaker, snacks, brus og godterier bør høre sjeldenheten til.
  • Kollagen er viktig for hudens fasthet. Vitamin C må være tilstede for at kollagenproduksjonen vår skal fungere. Dette er derfor en av mange gode grunner til å spise vitamin C-rike matvarer som paprika, kiwi, appelsin og brokkoli.

 

Oppblåst og hoven?

Selvtillitten i bikini kan øke en god del dersom du slipper å være oppblåst i magen og hoven i bena. Da er det lurt å droppe typisk mat som danner gass i tykktarmen.

- Slike matvarer er bønner, erter, forskjellige typer kål, løk og druer. Jeg ser ingen grunn til å kutte ut disse matvarene for godt, men tenk over aktivitetene dine. Skal du inn i en åletrang kjole senere på kvelden, er kanskje ikke gassdannene matvarer å anbefale akkurat denne dagen, sier Rølsåsen.

Vanndrivende matvarer kan hjelpe kroppen å kvitte seg med overflødig væske.

- Et kosthold bestående av rent kjøtt og fisk, grønnsaker og frukt med høyt innhold av væske er gunstig. Eksempler på dette er tomater, stangselleri og vannmelon. I tillegg kan vanndrivende urter som persille, pepperrot og ingefær ha gunstig effekt. Det viktig å drikke rikelige mengder med rent vann hver dag slik at væskebalansen opprettholdes, og ødemer unngås, sier Gro Lene Strand.

Linn Therese Rølsåsen forteller også at vannansamlinger i kroppen ses gjerne først og fremst som ødemdannelse i beina, men hun tror ikke det er her problemet ligger for de fleste som føler seg slappe eller oppsvulmede i kroppen.

- Noen matvarer kan virke vanndrivende, som for eksempel agurk eller kaffe, men virkningen er forholdsvis liten og jeg vil ikke anbefale overdreven bruk av disse. Når vann drives ut av kroppen følger også viktige stoffer vi trenger med ut, sier Rølsåsen og understreker:

- Jeg vil heller anbefale å styre unna matvarer som binder vann i kroppen, nemlig matvarer med mye salt. Åpenbare kilder er for eksempel potetgull, snacks, røket og speket mat. Men tenk over at det også skjuler seg en del salt i ferdigretter og kjøpebrød.

 

Ned i vekt uten å bli slapp

Det er mange som trener og gjerne går ned i vekt, men likevel føler seg slapp i kroppen. Dette kan man derimot endre med riktig kosthold, mener Rølsåsen.

- Helt klart. Trening og kosthold går sammen som hånd i hanske.Hvis du trener men ikke spiser riktig, vil resultatene la vente på seg, sier hun.

Det vil også være forskjell på å være slapp i kroppen grunnet overflødig fett, og det å føle seg slapp grunnet manglende energi.

- Noen går ned i vekt fordi de trener og spiser for lite. Da vil man mangle energi og føle seg slapp. Det er viktig å spise riktig, og nok, sier ernæringsfysiologen.

For å få kroppen hakket fastere, anbefaler hun å tenke grovt, grønt, magert og variert.

- Spis fisk til middag tre ganger i uka, og ha alltid minst en tredjedel grønnsaker på middagstallerken. Unngå hel- og halvfabrikata og lag mest mulig mat fra bunnen. Og ikke glem fysisk aktivitet.

Strand anbefaler også måltider bestående av protein, som fisk og rene kjøttprodukter.

- Styr unna bearbeidet som pølser og kjøttdeig. Hold deg til riktig fett fra fet fisk, avocado og nøtter, samt langsomme karbohydrater i form av fargerike grønnsaker og hele korn som havre, sier Strand.

 

- Ekstremdietter funker for en kveld

I Hollywood florerer det av såkalte "rød løper-dietter", ulike metoder for å gå raskt ned i vekt før en stor event. Men ernæringsfysiologene har liten tro på dette i lengden;

- Slike ?superdietter? er gjerne ekstreme og er ikke noe jeg kan anbefale over tid. Fordi den er ekstrem fungerer den sikkert til sitt formål, slik at designerkjolen passer denne ene kvelden. Men det som skjer er at vekten man mister er vann og muskler, og ikke fett. På sikt kan ikke dette anbefales, sier Rølsåsen og får støtte fra Strand;

- Jeg har liten tro på superdietter, skippertak ødelegger ofte en naturlig balanse og kan skade over tid.

Men dette stopper ikke kjendisene fra å lynslanke seg.

Her er noen eksempler på det:

Gwyneth Paltrow:

Når Gwyneth Paltrow ønsker å bli fastere i fisken, kjører hun en syv-dagers eliminasjonsdiett som består av flytende måltider og snacks, for eksempel lunkent sitron vann, kokosmelk og av og til en håndfull bær og mandler. Hun har tidligere uttalt til flere kjendismagasiner at hun liker å faste på detox-kurer et par ganger i løpet av året.

Jennfier Lopez:

J.Lo har uttalt at hennes eneste diett er å spise alt hun vil ha - i moderate mengder. Men, hun innrømmer at dersom hun trenger å gå raskt ned i vekt, kutter hun karbohydratene så godt hun klarer i kostholdet sitt.

Beyoncé:

Beyoncé er kjent for sine smekre kurver, men sangstjernen har tidligere uttalt at hun gikk ned rundt ti kilo på juice-dietten før hun skulle spille i filmen "Dream Girls". Dietten består av å drikke en blanding av sirup, sitronsaft, vann og cayenne pepper.

Jennfier Aniston:

Da hun spilte i "Friends" sverget Jennifer til en diett som bestod av 40 prosent karbohydrater, 30 prosent protein og 30 prosent fett. Meningen var at dette skulle få opp forbrenningen hennes.

Jessica Biel:

For å komme i form til filmen "Blade: Trinity", fulgte Jessica Biel en streng diett som forbød sukker, meieriprodukter, mel og salt. For å holde forbrenningen oppe og for å komme seg gjennom en intens treningsplan, spiste Jessica flere små måltider med få timers mellomrom gjennom hele dagen.

(Kilde: Thatfits.com)

Bilde

RASK DIETT: Hollywoodkjendiser som Gwyneth Paltrow, Jennifer Lopez, Beyoncé Knowles, Jennifer Aniston og Jessica Biel, sverger til "nøddiett" før de skal på rød løper. Ikke så smart hvis du vil holde vekten nede. © FOTO: Scanpix. 

hits